„Végzősök“ hogy vagytok?

Pár nappal ezelőtt figyelemre méltó megkeresés érkezett be hozzánk „Forgatókönyv kerestetik“ címmel. Feladói a magukat Végzősöknek nevező, érettségiző diákok egy csoportja. Aggodalmukat kifejező, döntéshozóiktól a jövőjüket nagyban meghatározó érettségi vizsga megszervezésével kapcsolatban felelősségteljes választ váró videójuk azóta körbejárt sok magyar médiumot. Megkértük őket, adjanak egy kis helyzetjelentést arról, hogyan érzik magukat végzősként ebben az embert próbáló időszakban. Íme egy kis ízelítő válaszaikból.

Gettyimages / Busà Photography

Hogyan alakult meg a Végzősök csoportja? Néhány szóban mit mondanátok magatokról? Hány diák közvetlenül megfogalmazott véleményét, gondolatait öleli fel a csoport?

Budapesti diákok vagyunk, akik szeretnék megértetni az érettségizők helyzetét. A csoportunk nem a semmiből, hanem az egyre növekedő elégedetlen és bizonytalan közhangulatból alakult meg. Hangot akartunk adni annak, ami körülvesz minket, de nem hallgattatik meg. (…)

Ugyan egy kis közösség vagyunk, de úgy érezzük, hogy mások nevében is szólalunk fel, nem csak a saját véleményünket fogalmazzuk meg. A kapott visszajelzések alapján a diákok egy igen nagy csoportját képviseljük ezzel. Olvasva a híreket nem értettük, miért nem beszél senki az érettségiről. Elkezdtünk gondolkozni, hogy mi mit tudnánk tenni, és megszületett a videó ötlete. (…)

A megalakulás erre nem olyan találó szó, inkább észrevettük egymást. Minden végzős azt hitte, hogy egyedül áll egy sötét szobában. Mi csak annyit tettünk, hogy felkapcsoltuk a villanyt. (…)

Diákok vagyunk, akik félünk. Félünk attól, hogy a mi életünk és egészségünk az országban nem számít mert “fiatalok és életerősek” vagyunk. (…)

Miden tanuló véleménye különbözik egy ponton, de egy dolog kivétel nélkül mindenkire igaz: az egészségünket és felkészültségünket figyelembe vevő döntést szeretnénk most! “

Hogyan telik/telt a végzős évetek?

„Egy házban, egy szobában, egy ágyon, egy laptopnál, kb. ezzel tudom hitelesen leírni milyen az online oktatás összességében 1 éve. “

„Nem történt semmi, amiről mesélni tudnék, lelkileg és testileg is megterhelő. “

„Hazugság lenne azt állítani, hogy nincsenek jó pillanatok a karantén alatt.”
„Segítség nélkül kell megtanulnunk magunktól tanulni és elfogadni, hogy a bizonytalanság állandó. “

„Én nem vártam sokat ettől az évtől, de még ezeket az alacsony elvárásaimat is alul múlta a végzős év. Elmaradt az összes végzős rendezvény, (…) nekem az is nagyon fáj, hogy sem idén, sem tavaly nem tudtam részt venni az OKTV döntőkön, amikbe bejutottam. “

„Ez a március kirepült az ablakon, az azelőtti időszak annyira egybefolyt, hogy csak a karácsonyra és az őszi érettségi időszakra emlékszem. Sokszor szomorú voltam az elmaradt események miatt, de ugyanakkor hálás vagyok, hogy a szüleim, nagyszüleim egészségesek és munkahelyük is megvan. “

Mi a legnehezebb ebben a rendkívüli helyzetben?

„Az érzés, hogy olyan dologból maradunk ki/fosztodtunk meg, ami minden ember életének a része. A végzős események, az utolsó év hangulata, a barátok, kapcsolatok, emlékek, személyiségformáló pillanatok helyett most otthon ülünk a négy fal között. Ez szívfacsaró érzés.“

„A kiszámíthatatlanság és a tervezhetetlenség. “

„A legnehezebb a tanulás. “

„A diákok körülöttem kezdik teljesen elveszíteni a kedvüket és a motivációt arra, hogy tanuljanak. “

„Emberi maradni. Érzékelni az időt. Nem megőrülni. Nem keresni valami függőséget, amibe beletemetkezhetünk. November óta két kezemen meg tudom számolni azt, hogy hányszor hagytam el a házat, komolyan vettem az intézkedéseket, így a sok rosszmájú kommentet az érettségizőkről nagyon nehezen viselem. Esténként amikor felmegyek a Facebookra, és találkozok egy-két ilyennel, nagyon elkeseredek, mert nem értem, hogy mit tettem azért, hogy ilyen véleménnyel legyenek az emberek rólam/rólunk. “

Hogyan, milyen praktikákkal tartjátok magatokban és egymásban a lelket?

„Ebben a helyzetben leginkább az online lehetőségeket tudjuk erre használni; igyekszünk minél többet kommunikálni, minél több platformon elérni egymást, és amennyire a szabályzatok engedik élőben is találkozni, sőt akár sportolni. “

„Sokat beszélünk telefonon arról, hogy ha vége lesz ennek a pandémiának akkor mit fogunk csinálni. “

„Sok találkozásra nincs lehetőségem, az online kapcsolattartás egy idő után kifáraszt, és hozzászoktam ahhoz, hogy ingerszegény környezetben vagyok. “

Mennyire tartotok a fertőzéstől? Hogyan próbáltok védekezni?

„Én/Mi szerintem nem saját magunkat féltjük ettől, inkább családtagjainkat próbáljuk megóvni azzal, hogy követjük az előírásokat (…) próbáljuk kerülni a tömegközlekedést és a zsúfolt tereket. “

„A fertőzéstől magam miatt csak az érettségi miatt félek, nem szeretnék betegen felkelni aznap. “

„Fél éve még csak nyomokban volt olyan ismerősöm, akiről tudtam, hogy megfertőződött. Most már több olyan van a környezetemben, aki életét vesztette. “

„Nekem a családomban van egy krónikus beteg, ezért én nagyon félek, hogy hazahozom a vírust. Nagyon ritkán mozdulok ki, kerülöm a tömegközlekedést, és inkább biciklizem, ha valahova el kell mennem. “

„Betartom a megfelelő higiéniai szabályokat. Kezet mostok amikor felmegyek a lakásba, amint kilépek a boltból vagy leszállok egy tömegközlekedési eszközről fertőtlenítem a kezemet. Rendszeresen viselem a maszkot az utcán. “

„Maradok a fenekemen, várok az oltásra. Utána viszont vissza se lehet majd tartani. Amennyi időt most a házon belül töltök, az oltás után annyit fogok a házon kívül. “

Van-e valami, amire ez a különleges helyzet döbbentett rá titeket?

„A jelenléti oktatást is jobban értékeljük. Az online oktatás jó ötlet, de a bőrünkön tapasztaljuk, hogy nem tudja felváltani a hagyományos oktatást. Hús vér emberek vagyunk.“

„Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy amibe beleszületünk, az a normális, állandó, egyetlen lehetséges állapot és hogy sosem fog megváltozni. “

„A helyzet rádöbbentett, hogy a dolgok igenis meg tudnak változni, és hogy mennyire fontos az alkalmazkodóképesség. “

„Az leginkább, hogy mennyire fontos is a személyes „érintkezés”, kapcsolattartás, különösen az oktatásban. “

„Nem szabad alapvetőnek venni, hogy járhatok iskolába, színházba, szórakozni. “

„A határaimat is megismertem. “

„Gyermek fejjel sokszor beteget játszottam, hogy elkerüljem az iskolát, most viszont mit nem adnék, hogy újra járjam ezt az évet normálisan. “

„A világ nem áll meg. Szembesültem már ezzel korábban is, általában az emberek erre egy trauma bekövetkezése után jönnek rá, most ez a helyzet erre újra rádöbbentett. Arra is rájöttem, hogy milyen mértékben fontos az érzékelés. Mennyi minden van, amit egy számítógép nem tud átadni. Egy érintés. Egy ölelés. Egy mosoly. Az online oktatás alatt, ismertem meg Pilinszky Jánost. Neki van egy gyönyörű verse, a címe: Költemény. Úgy érzem az én világom is ennyire megváltozott. “

Az animációtokban felvetett gondolataitokat, kérdéseiteket, aggodalmaitokat megvitattátok-e a tanáraitokkal és az igazgatótokkal?

„Ezek az aggodalmak mind magunkban merültek fel, viszont erről is visszajelzések alapján azt lehet mondani, hogy a tanárokban is hasonló kételyek vannak, mint bennünk, diákságban. “

„Hiszen egy hajóban eveznek a diákok és a tanarok is. “

„Az osztályfőnökkel, de sajnos még ő se tud semmit se tenni csak támogatni minket. “

„Én folytattam több tanárommal is beszélgetést erről, és annyira felszabadítottak ezek, hogy szerintem emiatt vagyok még viszonylag rendben. “

Amikor elkészítettétek a videót, hogyan képzeltétek el a reakciót? Milyen eredményre számítotok?

„Azért szerettük volna minél minőségibben elkészíteni, hogy sok emberhez eljusson, tehát idealistán álltunk hozzá, de voltak pillanatok, amikor azt gondoltuk, max 15-en fogják megosztani. Ennek ellenére ma már máshol tart. “

„Tudtuk, hogy sokan egyetértenek, reméltük, hogy ki is állnak mellettünk. “

„Természetesen pozitív reakciókra számítottunk leginkább a diákság részéről, akik átérzik a helyzetet. Szeretnénk, ha sok helyre eljutna, sokan támogatóan lépnének fel mellettünk, de itt igazából az lenne a lényeg, hogy felsőbb hatalmakhoz is eljusson, hogy rendeződjön a helyzet és felfigyeljenek ránk, hogy lássuk azt, hogy ebben a helyzetben Mi számítunk igazán. “

„Tegnap hajnalban nem tudtam elaludni, és a negatív véleményeken gondolkoztam. Az a legrosszabb az ilyen kommentekben, hogy nem tudok leülni egy asztalhoz ezekkel az emberekkel elbeszélgetni. Ugyanis amikor ezt elkészítettük, akkor én azt gondoltam, hogy senkit nem bőszíthet fel az, hogy mi hogyan éltük meg a karantént és az online érettségire való felkészülést. Nem gondoltam, hogy kiborítja a bilit az embereknél az, hogy én el mertem szomorodni amiatt, mert nem volt szalagavatóm, ballagásom, szalagtűzésem, regölésem utolsó sítáborom, utolsó karácsonyozásom, osztálykirándulásom az osztállyal.  Nem gondoltam, hogy ki lehet forgatni a leírt gondolatainkat, és a kérdéseinkből egyszerűen viccet csinálni. Mi igenis félünk. Mi igenis itt állunk az érettségi előtt, és azon kell gondolkoznunk, hogy ha tüneteket észlelünk akkor mit kéne tennünk? Bukjuk el az esélyeinket, vagy fertőzzük meg a társainkat? “

Milyen döntés lenne a legmegnyugtatóbb számotokra?

„Olyan döntés lenne, ahol figyelembe veszik azt, hogy megváltoztak a tanulási körülményeink, ez mindenkinél máshogy befolyásolja a teljesítményét. A legfontosabbnak mégis az egészségügyi rendelkezéseket tartom, hogy az érettségi ne járjon a megbetegedettek számának felugrásával. “

„Mivel másfél éve nem beszéltünk élőben a tanárainkkal, nem látom értelmét a szóbelinek. Igazságtalannak is érezném, ha megtartanák. “

„A leghamarabbi. Ha tudjuk, mire kell felkészülni, arra fel tudunk készülni. A vírushelyzet is elég bizonytalan, nem kéne még az érettségivel is húzni a feszültséget. “

Felmerült-e bennetek, hogy halasztjátok az érettségit, amíg rendeződik a kialakult helyzet?

„Az érettségit nem szeretnénk elhalasztani. “

„Kötelező a továbbtanulás szempontjából, és az oktatási rendszer egyik alappillére, nincs olyan megoldás, amivel ezt meg lehetne kerülni, és ez nem is célja senkinek. “

„Nem. De jövőre nem biztos, hogy ilyen körülmények között el szeretném kezdeni az egyetemet. “

„Mielőtt a szüleimet beoltották volna komolyan fontolgattam a hiányos vizsgaszabályzat miatt. Most már nem kérdés, hogy bemegyek. “

Frissítés:
Mit szóltok ahhoz, a döntéshez, hogy a szóbeli érettségi elmarad?

„Azt érezzük, hogy a közép szintű érettségin így akár rosszabb eredményt érhetünk el, mert szóban nincs esélyünk javítani. Ha ezt március elején jelentik be, akkor mindenki megnyugszik, és koncentrál az írásbelire. Így azonban még nagyobb stresszhelyzetbe kerültünk. Az érettségi előtt minden egyes nap számít.”

„Közép szinten majdnem mindenkinek javít az eredményén a szóbeli. Emelt szinten ez nagyon nehéz, így ott szerintem rontani is tud.”

Szerintetek volt köze a döntés meghozásában a videótoknak?

„Szerintünk igen, de nem csak a videónak, hanem annak, hogy a közmédiába bekerült. Ezért azt gondoljuk, hogy minden egyes diák, aki kirakott valamit, beszélt erről, az hozzájárult a döntés megszületéséhez, és ezért mindenkire büszke vagyok.”