A tanulásközpont egy viszonylag új dolog itthon. Úgy tudnánk tömören összefoglalni, hogy ez egy átfogó rendszer, egy globális szemlélet, több szakemberből álló támogató közösség. A központ működésének fókuszában a mai oktatási rendszerben lévő gyerekek, tanulók (a kisebbektől a nagyobbakig) és környezetük életének segítése áll.

Tehát nem egy oktatási intézmény, hanem egy függetlenül működő, segítő közösség. 

Szolgáltatásai közül néhány – például tanulási támogatás, korrepetálás, mentálhigiénés segítségnyújtás – már ismerős lehet, de abban rejlik a központ egyedülállósága, hogy ezeket a területeket összefogja, együttesen vizsgálja, így nagyobb hatásfokkal, eredménnyel és rövidebb idő alatt tud segíteni azoknak, akik ezt igénylik.

Milyen igények hívták életre a központot?

Az alapítók közül mindannyian ugyanabban a családias hangulatú, kis létszámú belvárosi gimnáziumban dolgoztunk. Munkánk során egyre többször tapasztaltuk, hogy elsősorban olyan diákok választanak minket, akik a “hagyományos”, klasszikus gimnáziumban nem érezték jól magukat, valamiért nem találták a helyüket, és ezért nem is tudtak hosszútávon megfelelően kibontakozni, sikereket elérni.

Nagyon változatos volt a gyereksereg, a tanulási nehézséggel küzdőtől a versenyistállók állandó nyomását nehezen viselőkön át a családi krízishelyzet miatt lemaradókig többen megfordultak nálunk.

Nagyon sokat törtük a fejünket, gondolkodtunk arról mindannyian, hogyan lehetne segíteni ezeknek a diákoknak.

Ebből a helyzetből kiindulva szedtük össze azokat a gyakorlatokat, alakítottuk ki azt a szemléletet, amelyeket alkalmazva végül tudtunk segíteni. Nemcsak az aktuális problémájukat megoldani, hanem egy olyan stratégiát is megtanítani nekik, amellyel felvértezve a továbbiakban már önállóan is képesek megbirkózni az előttük emelkedő nehézséggel. És ez nemcsak a gyerekekre, hanem a környezetükre – például a szülőkre – is igaz.

Kiknek segíthet egy ilyen központ?

Fő profilunk a kamaszok, a tinédzserek, ők különösen “elhanyagoltak” abban az értelemben, hogy rengeteg szolgáltatást kínálnak a kisebbeknek (csecsemőktől az alsós korosztályig), aztán mintha légüres térbe kerülnénk, a kamaszoknak kínált segítő szolgáltatásokat nagyítóval kell keresni. Mi pedig kifejezetten szeretjük őket, évek óta dolgozunk velük, ismerjük őket és látjuk, mennyire nehéz időszak ez, nekik különösen fontos, hogy legyen mellettük támogató környezet, mégha nem is mutatják, érzékeltetik ezt igazán.

De rendszeresen foglalkozunk kisebb gyerekekkel is, az ő esetükben a cél, hogy minél hamarabb felismerjük az esetleges nehézség okát és megkezdhessük annak felszámolását. De fordulnak hozzánk szülők és tanárok is.

Tulajdonképpen bárkinek ajánljuk, aki az oktatási rendszerben érintett.

Hogyan tud segíteni a gyereknek és a szülőnek egy ilyen tanulásközpont?

Az egyik legnagyobb előnye a központnak az, hogy itt tényleg arra az egy személyre (és környezetére) tudunk fókuszálni, aki hozzánk fordul. Tevékenységeink az ő érdekében történnek, minden segítséget az ő igényére szabunk.

Ebbe az is beletartozik, hogy a mielőbbi sikerre koncentrálunk azzal, hogy a probléma gyökerét igyekszünk megtalálni. Úgy gondoljuk, ezzel egyrészt időt, másrészt energiát és pénzt spórolunk ügyfeleinknek.

Milyen szakemberek dolgoznak egy ilyen tanulásközpontban?

Az átfogó szemlélet miatt többféle területről kerestünk munkatársakat. A központ alapítói olyan szaktanárok, akik a tantárgyi oktatás mellett osztályfőnökök, patrónusok is (voltak). Ez azt jelenti, hogy van tapasztalatuk a mentálhigiéné, a szociális segítségnyújtás területén is, és a diákok környezetének szereplőivel való kapcsolattartásban is járatosak.

A szaktanárok mellett fejlesztőpedagógus, gyógypedagógus, pszichológus is rendelkezésünkre áll.

Fontos hangsúlyoznunk, hogy teamben dolgozunk, azaz mindenki, akivel foglalkozunk, egy komplett csapat háttértámogatását tudhatja magáénak.

Mivel nyújt többet a központ, mint mondjuk egy magántanár vagy egy pszichológus?

Ahogyan azt az előző kérdés kapcsán említettük, az, hogy egy helyen, egy komplex tapasztalt csapat áll rendelkezésre.

Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, mint mikor valaki azt tapasztalja, hogy nem megy neki a matek. Első körben keres egy magántanárt, mert abban bízik, hogy ő majd jobban elmagyarázza az anyagot, segít a lemaradások pótlásában stb. És lehet, hogy tényleg ennyi elég is. (Ez egyébként a ritkább eset.)

De mi van akkor, ha nem a matekkal, van a probléma, hanem mondjuk tanulási nehézség áll a háttérben? Ebben az esetben nem feltétlenül lesz maximálisan hatékony egy matektanár, érdemes mellé fejlesztőpedagógust is alkalmazni. Ekkor előáll az a helyzet, hogy azt is keresni kell. 

És mi van akkor, ha nem a matekkal van a baj, nem tanulási nehézség, hanem például valamilyen lelki probléma húzódik meg az egész mögött?

A kérdés az, hogy ki fog ezekre rájönni? A magántanár? A szülő? A gyerek? Elképzelhető, de mi van, ha mégsem? És a környezetnek, tehát például a szülőnek, ki segít? Ki magyarázza el, mi történik? (És ekkor még nem beszéltünk arról, hogy nincs garancia arra, hogy megfelelően képzett, lelkiismeretes, felkészült és emberileg is korrekt személyt fogunk ki.)

A tanulásközpont annyiban több ennél, hogy azt a problémát, nehézséget, elakadást, amivel hozzánk fordulnak, folyamatosan többen vizsgáljuk, ha szükséges, különböző területek szakembereit is bevonjuk, őket összekapcsoljuk. Ráadásul mindezt egy helyen. Nem kell senkinek keresgélnie, kutatnia, kérdezősködnie. Az egész folyamat ellenőrzött körülmények között zajlik, a problémamegoldásba bevont szakemberek munkáját rendszeresen vizsgáljuk, és a gyerekektől, szülőktől is visszajelzéseket kérünk.

Mi, akik itt dolgozunk közösen munkálkodunk azon, hogy a felmerült nehézség oka a lehető legrövidebb idő alatt megoldódjon, így később a “tünetek” sem fognak jelentkezni, vagy legalábbis könnyen, akár külső segítség nélkül kezelhetővé válnak.

Az általunk kínált megfelelő, testhezálló támogatással a hosszútávú sikerre koncentrálunk, mert úgy gondoljuk, ezzel az ügyfeleink időt, energiát és pénzt spórolnak.

Vannak-e bevett módszerek?

Nem tettük le a voksunkat egyetlen módszer mellett sem. Inkább azt mondanánk, hogy a tapasztalatok alapján kialakult bennünk egy “működési rendszer”, hogy mi mit tartunk fontosnak, mihez tartjuk magunkat, mit várunk el a kollégáinktól, ha valakivel foglalkozunk.

Elsősorban az elfogadó, támogató, ítélkezésmentes hozzáállás jellemez bennünket. Csapatunk minden tagjától elvárjuk, hogy saját területükön felkészültek, lelkiismeretesek és kooperatívak, együttműködőek legyenek. Ezért is működünk team formában, így egymás munkáját segítve igyekszünk a leghatékonyabb és legeredményesebb megoldást megtalálni. Folyamatosan kérjük az ügyfeleink visszajelzését, és szakembereink tevékenységéről is rendszeresen konzultálunk.

Ezen kívül az innovatív, gyakorlatorientált pedagógiai módszereket, a modern élet kihívásainak megfelelő munkaformákat preferáljuk.