A kamaszkor nem csak a gyereknek nehéz!

Szülőként minden nap megmérettetünk. Gyakran mondják, “kis gyerek kis gond, nagy gyerek nagy gond”. Nem tudom, hogy igaz-e, minden kornak megvannak a maga nehézségei, és szépségei. Az viszont igaz, hogy az iskolába kerülés sok újat hoz a gyerekek, így a családok életébe is. Ki kell alakítani egy olyan napirendet, életvitelt, amibe munka után bele kell férnie a lecke ellenőrzésének. Minimum annak, hogy ellenőrizzük van-e, és hogy kész van-e. Ha szerencsések vagyunk, akkor elég ennyi. De azért tudjuk, hogy ez ritkán ilyen egyszerű. Jellemzőbb, hogy le kell ülni, és segíteni kell megírni a házit, megtanulni, kikérdezni az anyagot.

Ez egy-egy embert próbáló munkanap után nem is olyan könnyű feladat, pláne ha nem is megy minden olyan gördülékenyen. És ezzel nem is merült ki az összes teendőnk. A tanulás mellett arra is figyelnünk kell, hogy jól van-e a gyerekünk, hogy megpróbáljuk megtudni, hogy mi volt az iskolában, vagy mi van a barátaival.

Nem könnyíti meg a dolgunkat, és próbára teszi a türelmünket, ha a válasz semmi, vagy hagyjál. Vagy ha egyszerűen bezárkózik a szobájába, és nem beszél velünk. Az is előfordul, hogy azon kapjuk, hogy nem mond igazat. Például hazudik a jegyeiről, vagy arról, hogy kivel, hova megy. A szobájába toppanva pedig megdöbbentő a rendetlenség, azt sem tudja milyen órákra pakol másnapra, nem érdekli semmi.

Ezek a problémák egyesével is nagyon bosszantóak lehetnek, de ha több is igaz ránk, akkor igazán kétségbeeshetünk. Dühösek lehetünk magunkra, és a gyerekre is. Egymást okolhatjuk a párunkkal a bajokért. Vagy a tanárokat esetleg a barátokat.

Miután ezen túl vagyunk, és lehiggadtunk, érdemes végig gondolni, hogy valójában mi is lehet a problémák valódi oka. Lehet, hogy olyan tanulással kapcsolatos elakadás van, ami frusztrálttá teszi a családot, pedig viszonylag könnyen orvosolható. Ha azt tapasztalja, hogy a gyerek sokat tanul, esetleg Ön is sokszor leül vele, mégsem hoz jó jegyeket, lustának, butának bélyegzik az iskolában, akkor felmerülhet, hogy valami tanulási nehézségről, részképesség zavarról van szó. Ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy gyermekünk buta, vagy lusta lenne, csupán annyit, hogy másféle segítségre, fejlesztésre van szüksége ahhoz, hogy ő is sikeres lehessen. Ha ezt felismerjük, akkor rengeteget teszünk gyermekünkért, és a család lelki békéjéért.

A tanulással kapcsolatos nehézségek mellett, vagy azok nélkül kamasz gyerekünk egyéb, érzelmi eredetű problémákkal is terhelődhet. Ez lehet egy aktuális családi probléma, egy szerelmi bánat, egy barátsággal összefüggő válság vagy bármi, amiről velünk szülőkkel nem szívesen beszélget. Nem is biztos, hogy mindenről velünk kell, még akkor sem, ha alapvetően bizalmon alapuló nyílt a kapcsolatunk. Bár mi azt szeretnénk, és mindenről tudni szeretnénk!:)

Ha hasonló problémákkal küzd, és már sok mindent kipróbált, mégsem oldódott meg a probléma, akkor forduljon hozzánk bizalommal. Egy szakemberekből álló team segít eldönteni, hogy merre menjen.

A lehetőségekből:

  • Tanulási képességeket vizsgáló szakértőhöz, fejlesztő, vagy gyógypedagógushoz.
  • Patrónushoz, ha gyermekének egy hozzáértő külső személy támogató jelenléte segíthet átlendülni az adott helyzeten, ami gondot okoz neki, de szüleivel nem szívesen oszt meg. Lehet ez bármilyen probléma ami egy ilyen korú gyerek életében előfordulhat. Például butának, lustának tartják az iskolában mert tanulási nehézsége van, szerelmi bánat, kortársakkal kapcsolatos problémák, válófélben lévő szülők “elviselése”. Ilyenkor sokszor elég, ha valaki kiszámíthatóan, és rendszeresen beszélget vele. A patrónus figyelemmel kíséri az iskolai teljesítményt, és az érzelmi életet. Összefüggéseket keres köztük, és a patronálttal együtt megoldásokat, megküzdési stratégiákat keres. Más szakemberek bevonását javasolja szükség esetén. Hosszútávon javulás várható az iskolai teljesítményben és a közérzetben is.
  • Pszichológushoz, ha ennél mélyebb lelki munkára van szükség, ha sok terület összekuszálódott, kibogozásuk bonyolultabb, összetettebb munkát, másféle szaktudást igényel. Ha Önnek nincs határozott elképzelése a hogyanról, akkor a pszichológus javaslatot fog tenni arra, hogy gyermekének egyéni terápiára, serdülő konzultációra, vagy esetleg több családtag bevonásával családterápiára van szüksége a pozitív változáshoz.